Voice Phishing
2022-02-18Departament bezpieczeństwa Banku BPS ostrzega. Departament Bezpieczeństwa Banku BPS ostrzega przed wyłudzaniem danych przez
oszustów podszywających się pod numer Infolinii Banku BPS.
Schemat działania przestępców:
• przestępcy dzwonią do klienta banku spółdzielczego z numeru Infolinii Banku tj. 801 321 456 lub 86 215 50 00;
• osoba dzwoniąca posiada ukraiński akcent i przedstawia się jako pracownik Banku;
• prawdopodobnie oszust będzie znał imię i nazwisko klienta, a może nawet jego adres, który znajdzie w Internecie;
• rozmowa będzie dotyczyła zablokowania przelewu wykonanego przez klienta lub dokonania transakcji kartą, aby pod pretekstem usprawnienia komunikacji z bankiem lub usunięcia wirusa, przekonać klienta do zainstalowania aplikacji, która przejmie kontrolę nad urządzeniem klienta;
• osoba dzwoniąca może także próbować wyłudzić dane do logowania do bankowości internetowej lub dane odnośnie karty płatniczej;
• podanie danych wrażliwych lub zainstalowanie ww. aplikacji może prowadzić do utraty środków z rachunku.
Zasady bezpieczeństwa dla klienta:
• Infolinia Banku
nie wykonuje połączeń wychodzących z numeru 801 321 456;
• Infolinia Banku BPS
obsługuje klientów banków spółdzielczych
tylko w zakresie kart płatniczych;
•
Pracownicy odpowiedzialni za bezpieczeństwo w Banku nigdy nie kontaktują się bezpośrednio z klientami;
•
Nigdy nie podawaj przez telefon pełnego loginu do bankowości internetowej lub pełnego numeru karty;
•
Nigdy nie podawaj przez telefon hasła do bankowości internetowe lub trzy cyfrowego kodu z karty CVV/CVC;
•
Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych;
• Poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał.
Pracownicy Infolinii Banku przedstawiają się już na początku rozmowy;
•
Pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych;
•
Zachowaj ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje;
•
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy z osobą podającą się za konsultanta,
rozłącz się i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub
zadzwoń na Infolinię Banku pod numer wskazany na karcie.