rozpoczyna się proces rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla Przedsiębiorstw z sektora Mikro i MŚP w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. Firmy, które spełnią określone wymagania mogą liczyć na 100% umorzenia.
Rozliczenia Tarczy 2.0 będą odbywać się w trzech etapach.
W pierwszym etapie w bankowości elektronicznej Klienta zostanie udostępniony formularz oświadczenia o rozliczeniu dla małych i średnich firm (MŚP). Proces ten rozpocznie się od 18 listopada 2021r. i potrwa do 15 stycznia 2022r.
W drugim etapie to Mikroprzedsiębiorcy w swojej bankowości elektronicznej będą mieli udostępniony formularz oświadczenia o rozliczeniu. Etap ten rozpocznie się od 19 stycznia 2022r. i potrwa do 28 lutego 2022r.
W trzecim etapie - w kwietniu 2022 r. - PFR wyda przedsiębiorcom jedną z trzech decyzji, tj.:
Ważną różnicą w stosunku do rozliczenia Tarczy Finansowej PFR 1.0 jest to, że termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu nie następuje po roku od uzyskania subwencji, a termin wydania wskazanych wyżej decyzji przez PFR nie zależy od czasu złożenia oświadczenia.
Proces rozliczania subwencji odbywać się będzie za pośrednictwem bankowości elektronicznej, w tym samym banku, w którym składany był wniosek o udzielenie wsparcia. W odróżnieniu od procesu rozliczeń Tarczy Finansowej PFR 1.0 formularze wniosków nie będą zawierać wstępnej propozycji rozliczenia, a spłata subwencji finansowej będzie odbywać się na inny rachunek.
Rozliczenie Przedsiębiorców z sektora MŚP
W przypadku Przedsiębiorców z sektora MŚP warunkiem rozliczenia subwencji jest:
Przedsiębiorcy we wniosku o subwencję co do zasady prognozowali przychody oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020r. do 31 marca 2021r. Dlatego też, w celu rozliczenia subwencji muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów dla tego okresu. Pomocny w wyliczeniu tej różnicy będzie specjalny kalkulator, z którego można skorzystać w formularzu rozliczenia. Beneficjent musi sprawdzić, czy nastąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokość spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymaliby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów. Jeśli taka nadwyżka występuje, beneficjent będzie musiał ją zwrócić do 31 stycznia 2022r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia.
Ponadto, w celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy będą musieli załączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu - pliki JPK w postaci xml, wygenerowane z programu księgowego firmy (inny format nie zostanie przyjęty). W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR. Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020r. oraz styczeń-marzec 2021r.
Należy pamiętać, że kwota wskazana w oświadczeniu o rozliczeniu nie musi równać się kwocie, która podlega zwrotowi na rzecz PFR. Jeśli przedsiębiorca częściowo spłacił subwencję przed terminem złożenia oświadczenia o rozliczeniu, powinien samodzielnie pomniejszyć kwotę wskazaną w oświadczeniu o wartość wszystkich dokonanych zwrotów w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0.
Materiały udostępnione przez PFR dostępne są pod adresem: prezentacja.
Rozliczenie Przedsiębiorców z sektora Mikro
W przypadku Mikroprzedsiębiorców subwencja finansowa podlega całkowitemu zwolnieniu z obowiązku zwrotu pod warunkiem łącznego spełnienia poniższych warunków:
PFR sprawdzi te warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.
Formularz oświadczenia o rozliczeniu dla Mikroprzedsiębiorstw zawiera numer rachunku, na który przedsiębiorca może wpłacić pieniądze z subwencji, jeśli chce je zwrócić przed wydaniem decyzji przez PFR. Spłaty dokonane przez Mikroprzedsiębiorstwo przed dniem wydania decyzji przez PFR pomniejszają saldo subwencji do umorzenia.
Wymagane oświadczenia i inne informacje
Regulamin oraz niezbędne informacje o procesie rozliczania i umarzania subwencji dostępne będą na stronie www.pfr.pl.
Problemy z wysyłaniem plików JPK
Po wysłaniu do PFR Oświadczenia o Rozliczeniu, Fundusz sprawdza otrzymane Oświadczenie oraz załączone do niego pliki JPK. Gdy pliki JPK są poprawne PFR niezwłocznie przekazuje status Correct. Natomiast, gdy pliki są niepoprawne PFR jeszcze przez 5 dni sprawdza ich poprawność i dopiero po piątym dniu Klient otrzymuje status RDB (Rejected bad data) – jeśli nadal występują błędy.
Po otrzymaniu statusu RDB (Rejected bad data), którego przyczyną są błędne pliki JPK, Klient powinien sprawdzić ich poprawność. PFR nie informuje Banku o konkretnym błędzie, tylko o rodzaju nieprawidłowości.
PFR wskazuje 3 rodzaje błędów w plikach JPK:
Bank ma ustawioną walidację formatu pliku JPK i tylko przechodzą do PFR pliki w formacie xml. Niestety w przypadku, gdy Klient korzysta z zipa, nie jesteśmy w stanie sprawdzić jakiego rodzaju formaty są skompresowane. Dlatego proszę uczulać klientów na konieczność przekazania plików tylko i wyłącznie w formacie xml.
Częstym błędem jest przekazywanie plików JPK_V7M – są to pliki vatowe, które nie są akceptowane przez PFR.
Błędy w pliku JPK nie są wskazywane przez PFR natomiast poprawność pliku można sprawdzić na stronie internetowej MF.
Link do strony poniżej:
https://e-mikrofirma.mf.gov.pl/jpk-client
Tarcza Finansowa PFR 2.0 – zapisz się na szkolenie
Podczas szkoleń dla małych i średnich przedsiębiorstw eksperci PFR Portal PPK omówią w przystępny sposób zasady rozliczania subwencji finansowej.
Na bezpłatnych szkoleniach online dowiesz się:
Szkolenia będą prowadzone od poniedziałku do piątku. Pierwsze szkolenie odbędzie się 8 listopada 2021 r. o godzinie 13:00.
Dodatkowe informacje
W razie pytań lub wątpliwości można też dzwonić na infolinię PFR pod numerem +22 703 43 00 (czynna od poniedziałku do piątku od 8:00 do 17:00, opłata zgodnie z cennikiem operatora).