Komunikat
Komendy Głównej Policji i FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP
z dnia 15 marca 2020 r.
Komenda Główna Policji oraz FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ostrzegają przed oszukańczymi ogłoszeniami związanymi np. potrzebą zapłaty za szczepionkę przeciwko koronawirusowi COVID-19, czy przejęciem przez NBP środków klientów zdeponowanych w bankach jako tzw. „rezerw krajowych NBP”.
Ostrzegamy przed fałszywymi informacjami dotyczącymi epidemii koronawirusa (COVID-19) nakłaniającymi klientów banków do dokonywania transakcji finansowych. Niniejsze ostrzeżenie jest adresowane do klientów wszystkich polskich banków.
Przestępcy używają jako tło swojej
działalności komunikaty i fałszywe informacje związane z epidemią
koronawirusa (COVID-19). Podszywają się pod instytucje zaufania
publicznego takie jak banki, urzędy państwowe, centralne oraz lokalne.
W przesyłanych wiadomościach zawarte są linki prowadzące do stron
przestępców, których jedynym zadaniem jest wyłudzanie loginów i haseł do
bankowości internetowej a także kodów autoryzacyjnych dających
możliwość zatwierdzenia przelewów na rachunek przestępców. W niektórych
przypadkach linki mogą prowadzić do stron zawierających złośliwy kod
powodujący przejęcie urządzenia klienta, na którym otrzymał wiadomość.
Przykład fałszywej wiadomości sms:
Przykład fałszywej strony internetowej:
Źródło: zaufanatrzeciastrona.pl
Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności. Ponadto, nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.
Rekomendacje:
Jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą internetowego oszustwa, zgłoś to jak najszybciej do swojego banku, najbliższej jednostce Policji a następnie zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL (pod adresem https://incydent.cert.pl/). Wskazane powyżej instytucje przekażą Ci informacje na temat kolejnych kroków/działań.
Pamiętaj!!!
W tym szczególnym okresie najskuteczniejszą metodą kontaktu z bankiem
może okazać się przesłanie wiadomości e-mail. Ze względu na obostrzenia
epidiomologiczne, które dotyczą także banków i ich pracowników czas
połączenia telefonicznego z konsultantem może się wydłużyć. Staraj się
zrozumieć tą sytuację. Twoje zgłoszenie mailowe będzie przeanalizowane i
będą podjęte stosowne działania.
Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę Komendy Głównej Policji – http://www.policja.pl/pol/aktualnosci/186430,Uwaga-na-oszukancze-ogloszenia-zwiazane-z-epidemia-koronawirusa-COVID-19.html
FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP
Komenda Główna Policji